2023. január 1., vasárnap

Évösszegző 2022-re is!

    Az évértékelő és évösszegző 2022-re vonatkozóan nem maradhat el, még akkor sem, ha egész évben inaktív voltam a blogon. Még akkor sem, ha csak egy valaki olvassa el rajtam kívül a bejegyzést. És még akkor sem, ha egyáltalán senki sem olvassa el a bejegyzést. A lényeg, hogy fennmaradjon egy kis szelete a 2022-es évemnek. És ez a szelet természetesen a könyvekhez kapcsolódik. Akkor is, ha csak 5 könyvet olvastam el az évben, és akkor is, ha majdnem 50 könyvet olvastam el az évben.

    Büszkén jelentem ki, hogy majdnem kis túlzással 50 könyvet elolvastam. Pontosan 41 darab könyvet (újraolvasásokkal együtt). Függetlenül attól, hogy a zöme csak chick lit, romantikus vagy erotikus címkével ellátott. A lényeg, hogy olvastam. Az előző évekhez képest SOKAT. És büszke vagyok magamra.

Az előző év összegzése: 2021 Évösszegző.

Ha érdekelnek a 2022-es évre vonatkozó részletek, olvass tovább! ⬇

📊Statisztika

Elolvasott könyvek száma: 39 db (már levontam az áthozott könyvet és az újraolvasottakat) (Ez 28-al több, mint 2021-ben.)
Elolvasott oldalak száma: 13.980 oldal (az áthozott könyvből 2022-ben elolvasott oldalak, illetve az újraolvasások is bele vannak számolva)
Áthozott és befejezett könyvek száma: 1 db (Ez eggyel kevesebb, mint előző évben.)
Újra olvasás: 
2 db (Ez 1-el több, mint 2021-ben.)
Az évben kapott kitüntetések száma: 17 db (ebből 10 darab az általam kapott, a maradék 7 pedig molyos kitüntetés) (Ez 11-el több.)
Összes kitüntetés száma: 122 db (Itt az évente frissülő molyos kitüntetések miatt +10 darab.)
Saját könyvek olvasottsága: 30% (Ez 5%-al kevesebb, mint tavaly.)
Beszerzett könyvek száma: 47 db (ebből 34-et magam vettem, a többi 13-at kaptam) (Ez 24-el több a tavalyi szerzeményekhez képest.)
Könyvekre költött összeg: 43.092 Ft (természetesen az ajándékba adott könyvek nincsenek benne) (Ez 16.396 Ft-al több, mint 2021-ben.)
Szöveges értékelések száma: 45 db (ebből 41 idei olvasás) (Ez 39-el több, mint 2021-ben.)
Csillagos értékelések száma: 51 db (ebből nem mind idei olvasás) (Ez 33-al több.)
4-5 csillagos könyvek száma: 51 db (4 csillag: 7 db (+5); 4,5 csillag: 16 db (+9); 5 csillag: 28 db (+20))
3 csillag alatti könyvek száma: 0 db (3 csillag) (Ez 1-el kevesebb, mint 2021-ben.)

    A tavalyi várólista csökkentős kölcsönkönyvek elolvasására vonatkozó célomat, miszerint a 15 felsorolt könyvből minél többet elolvasok, nos - szerintem nem ér meglepetésként senkit -, totálisan elbuktam. Mindössze egy könyvet sikerült elolvasnom, az pedig M. C. Beaton: Miss Pym és a menekülő menyasszony című regénye volt volt.

A kiválasztott és elolvasott 41 könyvről kicsit részletesebben (továbbra is főleg statisztika szintjén): 

  • Két régebbi kedvelt/kedvenc könyvet vettem elő ismét idén: Kelly Oram: Szívzűrterápia strébereknek és Kody Keplinger: The DUFF - A pótkerék. Ez utóbbit immáron harmadik alkalommal kétévente, szinte már szokás.
  • 6 különböző férfi írótól/szerzőtől olvastam.
  • 24 különböző írónőtől olvastam.
  • Százalékokat tekintve (41 könyv=100%): 26,8%-át az elolvasott könyveknek férfi írta, míg a fennmaradó 73,2%-át nő. A nemek ilyetén eloszlását egyszerűen véletlennek tudom be, nem szoktam kifejezetten nem alapján olvasmányt választani, hacsak egy kihívás azt nem igényli.
  • A legtöbbet idén Böszörményi Gyulától olvastam (4 könyv). Tulajdonképpen az író és Ambrózy báró határozottan az év felfedezettje volt (sajnálatos módon csak az író halálának évében ismertem meg a munkásságát). Azonban, ha az előző évről áthozott olvasást is beleszámoljuk, akkor viszont holtversenyben osztozik az első helyen Chris Carterrel (tőle is 4 könyvet olvastam).
  • Filmadaptáció vagy tévésorozat-adaptáció címkével idén összesen 6 könyvet olvastam, ebből 1 újraolvasás volt, 2 könyvet a film, 1-et pedig a sorozat megnézése után olvastam el. Ezen hibáimból igyekszem okulni 2023-ban.
  • Nem meglepő módon legtöbbet romantikus címkével olvastam. Összesen 29 alkalommal.
  • A legrövidebb olvasmányom: Vi Keeland: Enyém leszel című novellája volt a maga 30 oldalával.
  • A leghosszabb olvasmányom: Böszörményi Gyula: Ármány és kézfogója volt 702 oldallal. Ez az Ambrózy báró esetei 4. része. Az eddig olvasott részek legjobbja számomra.
  • 1 drámát (műnem) olvastam idén, de az olyan hatással volt rám, hogy egyből be is került a kedvencek közé. Ez nem más volt, mint Sarkadi Imre: Elveszett paradicsom című műve. Szeretettel ajánlom! :)
  • Elolvasott saját könyvek száma: 5 db (újraolvasással együtt).
    Rengeteg szempont szerint vizsgálhatnám még a 2022-es év olvasmányait, azonban be kell látnom, annyire azért nem szeretnék senkit untatni. Így hát a továbbiakban szeretnék rátérni egy kicsit a 2023-as terveimre, fókuszban továbbra is a könyvekkel.

📝Tervek


I.)    Idén végre sikerült időben belefutnom a híres VCS-be, azaz a Várólista csökkentés (2023) nevű kihívásba, amely 2023 januárjával idén 13. alkalommal indul útnak. (Részleteket itt olvashatsz, azonban sajnálatos módon jelentkezni már nem tudsz rá. Ha felkeltette az érdeklődésed, saját szórakoztatásra még összeállíthatsz magadnak egy 12+12-es listát.)
    A kihívás lényege (leegyszerűsítve), hogy 12 olyan könyvet írjunk össze magunknak, amit már minimum 1 éve el szeretnénk olvasni, de eddig nem kerítettünk rá sort. Azonban fontos, hogy nem lehet a megjelenési idő 2022! Természetesen könnyítésként felkerülhetett a listára +12 könyv, amely alternatívát nyújt, ha valamelyik könyv mégsem nyeri el a tetszésed és nem tudod befejezni.

    Az én listámra 12+7 könyv került fel. Vegyesen van, ami már a polcomon vár vagy 7 éve, hogy elolvassam, van, amit a legjobb barátnőm polcáról néztem ki még pár éve, és olyan is akad, ami sorozat része, de évek óta nem folytattam. És még sorolhatnám. 
    Mint mindenhez (igazából nem), ehhez is pozitívan állok hozzá. Év végén majd meglátjuk, hogyan alakultak az olvasások, sikerült-e érdemben csökkenteni a végeláthatatlan hosszúságú várólistát.

II.)    Legnagyobb örömömre 2022-ben volt azért egy olyan kihívás, amit sikerült teljesítenem, pedig annak ellenére, hogy sem az elolvasandó könyvek száma, sem az oldalszám, sem egyéb szempontok nincsenek megadva és kikötve, én mégis picit kételkedve követtem az események alakulását.
    Ez nem más, mint az Értékeljünk 2022! Mindössze annyi a feladat, hogy azokat a könyveket szövegesen is kell értékelni, amiket az évben elolvastunk. Néhány kisebb megkötés ellenére, ha figyelmesek vagyunk, tele van csupa könnyítéssel. Így történhetett az, hogy sikerült teljesítenem a kihívást! Volt egy pillanat - amikor még 19 könyvről kellett értékelést írni -, hogy azt hittem itt buktam az egészet, de aztán december 31-én be tudtam küldeni a kész listámat mind a 41 értékeléssel.
    Aki a 2022-es kihívásra vonatkozó szabályok elolvasása után úgy érzi, hogy ez menne neki is, nos, a 2023-as verzióra egészen december 24-ig lehet még jelentkezni. Csak tedd fel az olvasásaid egy listára vagy polcra, hogy segíts a kihívásgazdának az ellenőrzésben. Én biztosan teszek megint egy próbát. :)

III.)    Mivel minden év elején megfogadom, hogy a saját könyveim közül válogatok a következő olvasmány kiválasztásakor, végül sosem alakul úgy, hogy mondhassam, jelentős mértékben csökkent az olvasatlanok száma a polcomon.
    Ennek okán örömmel láttam, hogy ismét indul ehhez kapcsolódó kihívás, így adott volt a helyzet, immár kitüntetés megszerzésének reményében, hogy megpróbálkozom vele, most már célzottabban.
    A 2023 a magánkönyvtár éve kihíváshoz is polcot kell leadni, de itt kellenek a linkek is, amikkel bizonyítod, hogy a birtokodban vannak a választott könyvek. Ez a része nekem, aki már 2015 óta, hihetetlen még kimondani is, de 7 (!) éve rendszeres felhasználója vagyok a molynak, biztosan nem okoz gondon. Na de az olvasás! Év végén majd meglátjuk. Mindenesetre beküldtem én is a 12+3-as polcomat a linkekkel együtt, hogy tegyek egy próbát. A remény hal meg utoljára. :)


    
Mondanom sem kell, hogy természetesen nem csak 3 tervem van az egész évre, mert a moly moderátorai és a sok ezer tag mindig olyan rendes, hogy kihívások százai állnak időről-időre, akár csak időszakosan is, de rendelkezésemre, hogy az éppen aktuális megborulásomhoz asszisztálva feljelentkezzek mindenféle kihívásra, hogy aztán a nagy része ezeknek rendszerint teljesítetlenül eltűnjenek a süllyesztőben. 
    Azért csodák néha szoktak történni. Van, hogy sikerül néhány kihívást teljesítenem, de azok sosem az előző év végén vagy a következő elején nagy gonddal előkészítettek közül kerülnek ki. Ettől függetlenül én továbbra is töretlenül jelölöm be a Részt veszek gombokat, ha szimpatikus és az elolvasáskor határozottan teljesíthető a kihívás. Elvégre ez az egész abszolút csak szórakozás. Valódi tétje sosincs. Mindig csak virtuális. De néha jó, ha van ez a virtualitás, hogy feldobja a szürke hétköznapokat.

    Mindent összegezve (mert idő közben sikerült elkalandozni), a 2022-es év mennyiségileg abszolút kiemelkedő volt az előző évekhez képest. Sőt talán minőségileg is, mert nem mehetek el szó nélkül Chris Carter, Böszörményi Gyula és Sarkadi Imre mellett. 
    A terveim nem lettek kisebbek vagy kevesebbek, inkább csak átalakultak. A reményeim ugyanolyan nagyok és pont annyi van belőle, mint eddig volt, ha nem több.
    Magánéletet tekintve pedig nem volt éppen egyszerű vagy kevésbé stresszes az elmúlt egy év, mint ahogy mindig, most is azt érzem, hogy tölthettem volna mindenkivel kicsit több időt, mint amennyit végül töltöttem, de legnagyobb szerencsémre, amiért nem lehetek elég hálás, ismét itt áll egy egész év a rendelkezésemre, hogy ezen is változtathassak.
    Lezárásképp pedig szeretnék mindenkinek sikerekben, egészségben, sok-sok nevetésben és örömkönnyekben, rengeteg könyvben és olvasmányélményekben gazdag új évet kívánni! Vigyázzatok magatokra, és gondoljatok magatokra is eggyel többször, mint ahogy általában tennétek!✨

Viktória

1. kép: alapfotó pinterest.com, Happy New Year! felirat saját szerkesztés.
2. kép: pinterest.com.
3. kép: saját fotó, egy nyári fürdőzős nap után készült hazafelé az autóban.
4. kép: https://bkszr.csgyk.hu/konyvmolyok-online.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése